lunes, 17 de mayo de 2010

La mediació escolar



Els conflictes formen part de la nostra vida des de l'inici del llenguatge, i afecta a tots els nivells, des dels més simples als més complexos. En els centres escolars, com no podria ser d’una altra forma, es donen nombroses situacions conflictives entre les persones i grups de persones. En les tres últimes dècades han proliferat en l’àmbit educatiu diferents projectes per a procurar resoldre els conflictes de caràcter personal en les escoles amb un doble objectiu: sensibilitzar i formar a la comunitat educativa en formes pacífiques d’afrontar les disputes; i contribuir d’aquesta manera a la millora del clima escolar. A continuació, faré un breu resum sobre un dels sistemes per a resoldre aquests conflictes: la medicació escolar.

La mediació escolar és una tècnica que s’utilitza per a resoldre els problemes que es presenten en la convivència entre els nois i noies. Quan sorgeix un problema entre dos nois, aquests poden optar per resoldre’l utilitzant el sistema de mediació o, pel contrari, s’apliquen les normes establertes en el centre. La mediació és una oportunitat que es brinda a persones amb un conflicte per a asseure’s juntes amb una tercera part neutral (algun membre del equip mediador), per parlar del seu problema i intentar arribar a un acord de forma positiva.

Els mediadors han de participar en el procés de forma voluntària, havent rebut formació en temes com: el paper dels mediadors, l’escolta activa, l’empatia, l’autoestima o el respecte i la tolerància. Aquests han de ser totalment imparcials, si el mediador considera que no pot ser imparcial, s’ha de retirar i col·locar un altre. Normalment el treball del mediador es fa en equip. Els mediadors necessiten tenir clar que no es tracta d’un judici en el que s’ha de buscar a un culpable, sinó que el seu paper consisteix en possibilitar que els implicats trobin una solució al problema que tenen.

Els mediadors tenen cinc objectius: facilitar la informació d'igual a igual, fomentar la presa de decisions, retornar la responsabilitat, participar en un debat comú i potenciar la presa d'acords amb interès comú.

Per a que hi hagi intercanvis d’informació les persones implicades han d’estar d’acord, per això s’ha de crear un clima de confiança, en cas contrari, els actors es poden inhibir.

Abans de plantejar la mediació, existeixen tres qüestions bàsiques pel futur bon funcionament, és tenir clar que els actors reconeixen que tenen un problema comú, que cada actor reconegui que ha de negociar amb l'altre, que estigui disposat a negociar i finalment, que reconeguin que es necessiten mútuament.

Quan dos nois opten per la mediació es segueix un procés en el que cada un dels afectats explica el problema segons el viu i ho fa de manera respectuosa. Una vegada exposat els mediadors poden fer-los preguntes per aclarir alguns aspectes i, finalment, els preguntaran què estan disposats a fer per tal de resoldre el problema en qüestió. L’acord al que arribin s’escriurà en un full preparat per aquest fi, es firmarà pels afectats i ha de comptar amb el vist i plau dels mediadors.

La mediació presenta, una sèrie d’avantatges, entre les quals destaquen: els nois i les noies aprenen que de forma pacífica i mitjançant el diàleg, es poden resoldre els problemes; es treballen valors com la participació, el respecte, al comunicació, etc; els nois reflexionen sobre la seva conducta, observen les seves emocions i les dels altres; i a més, contribueix a anar eliminant les relacions de domini i de submissió entre ells.

En conclusió, la mediació és un bon recurs, ja que fomenta alguns valors, en consonància amb el projecte educatiu i, per tant, és un bon mètode per a fomentar i incorporar en els centres educatius per tal de resoldre els problemes dels seus alumnes.

Per finalitzar, us deixo tres vídeos, en els quals surten diferents representacions de mediacions en l’escola, l’últim d’aquest exposa un cas concret.

No hay comentarios:

Publicar un comentario