martes, 27 de abril de 2010

L'aprenentatge cooperatiu


“Dime y lo olvido, enséñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo.” Benjamin Franklin.

A l’hora de realitzar una classe, podem seguir diferents estructures d’activitat segons l’efecte que volem aconseguir en l’alumnat. Per tant, si volem que els alumnes aprenguin d’una forma individualista, utilitzarem una estructura de l’activitat individualista; si pretenem un alumnat competitiu, utilitzarem una estructura de l’activitat competitiva; i si el que busquem és que els alumnes cooperin els uns amb els altres, utilitzarem una estructura de l’activitat cooperativa.

A la majoria d’escoles s’utilitzen sobretot l’estructura individualista i la competitiva; però cal tenir en compte que utilitzar l’estructura cooperativa té els seus avantatges. Amb l’estructura d’activitat cooperativa es formen petits grups de treball, on s’espera que cada estudiant aprengui el que se li ensenya i contribueixi a que ho aprenguin els seus companys, de manera que hi ha una interdependència de finalitats positiva, ja que per tal d’assolir l’objectiu tots els membres de l’equip l’han d’haver aconseguit.

Amb l’estructura individualista o competitiva, els alumnes amb dificultats d’aprenentatge, compten només amb l’ajuda del professor, i en el cas de l’individualista pot ser també compten amb l’ajuda d’algun company. En canvi, amb l’estructura cooperativa, els alumnes amb dificultats d’aprenentatge compten també amb l’ajuda i el suport dels seus companys d’equip.

L’aprenentatge cooperatiu és la utilització amb una finalitat didàctica del treball en equips reduïts d’alumnes per aprofitar al màxim la interacció entre ells, amb la finalitat que tots els membres d’un equip aprenguin els continguts escolars, cadascú fins al màxim de les seves possibilitats, i aprenguin a més a treballar en equip. L’aprenentatge cooperatiu es desenvolupa a través d’un procés gradual en el que cada membre i tots se senten mútuament compromesos amb l’aprenentatge dels demés generant una interdependència positiva que no implica competència.

L’aprenentatge cooperatiu s’adquireix a través de la utilització de mètodes de treball en grup caracteritzats per la interacció i l’aportació de tots en la construcció del coneixement. Per treballar en col·laboració és necessari compartir experiències i coneixements i tenir una clara meta grupal en el que la retroalimentació és essencial per l’èxit del grup. Per tal d’aconseguir l’objectiu d’aprendre, el treball del grup ha de ser realitzat en col·laboració. És el grup el que decideix com realitzar el treball, quins procediments seguir, com dividir el treball…Aquest conjunt de mètodes d’instrucció i d’entrenament es recolzen en estratègies que permeten desenvolupar en l’alumne habilitats personals i socials, aconseguint que cada integrant del grup se senti responsable no només del seu aprenentatge, sinó del dels restants membres del grup.

Cal distingir el treball en equip de l’aprenentatge cooperatiu. Una cosa és realitzar de tant en tant un treball en equip, i l’altra és tenir estructurada la classe en equips de treball on els membres s’esforcen per aprendre, i ajuden i animen als altres membres a fer-ho. Treballar en equip és una condició necessària, però no suficient, per garantir la cooperació entre els membres del grup. A més, cal tenir en compte, que en una estructura de l’activitat cooperativa, el treball en equip no anul·la, ni substitueix el treball individual. Els membres d’un equip aprenen junts a fer alguna cosa, per ser capaços de fer-la tot sols.

L’aprenentatge cooperatiu no és només un mètode o un recurs didàctic, sinó que és també un contingut que s’ha d’ensenyar de forma sistemàtica i degudament planificat al llarg de l’escolaritat. Les habilitats socials necessàries per treballar en equip i cooperar amb altres persones no s’adquireixen pas de forma espontània. Els alumnes han d’aprendre a treballar en equip, a col·laborar els uns amb els altres, a respectar el punt de vista de l’altre, a compartir l’autoritat, a acceptar la responsabilitat i a construir consens amb els companys d’equip. Això suposa programar l’ensenyament del treball en equips cooperatius i desenvolupar materials didàctics per ensenyar a treballar en equip, de forma adequada per a cada etapa educativa. Les dinàmiques de grup poden ser útils, per afavorir el clima de la classe, per incrementar la interacció i el coneixement mutu, i per formar vincles en els equips de treball.

La cooperació entre els alumnes aconsegueix que els alumnes més avançats consolidin els seus coneixements a través de l’ajuda que aporten als altres, i simultàniament els alumnes amb dificultats amb el suport dels seus companys poden assolir els continguts estudiats a l’aula. A més, l’aprenentatge cooperatiu, potencia una sèrie de valors que no es treballen ni en l’estructura individualista, ni en la competitiva. Valors com la solidaritat, l’empatia, la comprensió, l’ajuda mútua, la coordinació, la igualtat...que fan que els nostres infants és realitzin també com a persones.

No hay comentarios:

Publicar un comentario